(Off) Balance

Balance & off balance

Een dansfilmproject voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs (havo en vwo vanaf het derde leerjaar).

Balans is de basis van de dans. Ballerina’s balanceren letterlijk op hun tenen alsof er geen zwaartekracht bestaat. Maar ook als je het niet zo duidelijk ziet, is dansen een spel met zwaartekracht en evenwicht. Balans is iets dat moet groeien; van onze eerste onzekere dreumesstappen tot het ontwikkelen van een emotionele balans als (jong)volwassene.

Maar wat gebeurt er eigenlijk als we de grenzen opzoeken? Wat gebeurt er in die fractie van een seconde tussen staan en (om)vallen, tussen balance en off balance?
In dit dans-filmproject van 3 uur zoeken we naar de spanning, chaos en dynamiek van dat kleine spannende moment van letterlijk of figuurlijk balanceren. Leerlingen leggen hun onderzoek vast in een ultrakorte film van één minuut of minder.

Het programma op school

Het project vertrekt vanuit een korte film van Het Nationale Ballet waarin o.a. choreograaf Hans van Manen uitlegt wat balance en off balance betekend in de wereld van de dans.

Na een korte introductie van onze dansdocent gaan de leerlingen in groepjes (tussen 4 en max 6 leerlingen) aan het werk met het onderzoeken en samenstellen van bewegingsfrases waarin de begrippen balance en off balance worden uitgewerkt. Dat proces werken leerlingen uit in een storyboard. Ze verdelen onderling de rollen (regisseur, cameraman of -vrouw, editors, producer en performers) en gaan filmen met hun eigen telefoons. Van het ruwe materiaal monteren de editors de korte film. We sluiten het project af met het gezamenlijk tonen en nabespreken van de films. Het is niet helemaal te voorspellen of alle groepen de films afgerond krijgen – lukt dit niet, dan wordt wel het proces getoond en besproken.

Op de website van Dans in School zijn de voltooide films terug te zien. We doen dit uiteraard in overleg en met toestemming van  de school én vooral de  leerlingen. Met voltooid bedoelen we afgemonteerd met voorblad en aftiteling en eventuele toelichting.

Praktische informatie:

  • Voor: HAVO/VWO (vanaf het derde leerjaar) door heel Nederland
  • Wanneer:  in overleg gedurende het schooljaar
  • Duur: 3 uur Groepsgrootte: minimaal 15  maximaal 25  leerlingen per groep
    We gaan uit van minimaal twee groepen per dag: ochtend en middag. Meer dan twee groepen kan  altijd
  • Kosten: gaan per groep en in overleg met Karin Lucassen van Dans in School
    06 220 792 49 of via de mail: karin@dansinschool.nl

Benodigdheden:

  • opgeladen smartphones voor het filmen
  • smartphones, laptops of tablets voor de montage
  • (gratis) apps voor de montage, bv. Movie Maker, Kinemaster of Tik Tok
  • ten minste 1 leslokaal of projectruimte per groep. Het is fijn als een enkele groep kan uitlopen naar de gang of naar buiten. graag met uitloop naar de gang of naar buiten
Voor meer informatie: Nationale Opera en Ballet


vorig projectvolgend project
We zijn nog steeds aan het nagenieten van de voorstelling.
We hebben alleen maar positieve reacties gehoord.
Wat is het toch fijn om met jullie samen te werken.
Dominicusschool Rotterdam

Praktische informatie:

  • Voor: HAVO/VWO (vanaf het derde leerjaar) door heel Nederland
  • Wanneer:  in overleg gedurende het schooljaar
  • Duur: 3 uur Groepsgrootte: minimaal 15  maximaal 25  leerlingen per groep
    We gaan uit van minimaal twee groepen per dag: ochtend en middag. Meer dan twee groepen kan  altijd
  • Kosten: gaan per groep en in overleg met Karin Lucassen van Dans in School
    06 220 792 49 of via de mail: karin@dansinschool.nl

Benodigdheden:

  • opgeladen smartphones voor het filmen
  • smartphones, laptops of tablets voor de montage
  • (gratis) apps voor de montage, bv. Movie Maker, Kinemaster of Tik Tok
  • ten minste 1 leslokaal of projectruimte per groep. Het is fijn als een enkele groep kan uitlopen naar de gang of naar buiten. graag met uitloop naar de gang of naar buiten
Voor meer informatie: Nationale Opera en Ballet