Dansen en bewegen is plezier,
de beste basis om te leren

Wie zijn we

Dans in School (DIS) startte in 1990 en is een Stichting. Van oorsprong zijn we de vaste educatieve partner van het Internationaal Danstheater en in die hoedanigheid heeft DIS alle educatieve en participatie programma’s voor het gezelschap ontwikkeld.

Wat doen we

DIS ontwikkelt, regisseert en produceert dansprojecten voor scholen. Uiteraard met aandacht voor de kerndoelen. Dans en muziek zijn de dragers, het thema is soms vakoverschrijdend zoals ons project de Canonhelden bijvoorbeeld. Bij ieder project maken we één of meer beeldende opdrachten voor de leerlingen. We hebben werelddans- en themaprojecten. Ook maken we programma’s rond sociaal maatschappelijke programma’s waarbij we dans en muziek inzetten als middel om een onderwerp bespreekbaar te maken. Respect in Beweging is daar een treffend voorbeeld van.

Sinds 2016 maakt DIS ook programma’s voor ouderen. We doen dit onder een andere naam: Gouden Dans, u in het theater. Zie voor meer informatie www.goudendans.nl

Gouden Dans, U in het theater logo

Hoe werken we

Het leer- en ervaringsproces van leerlingen is leidend in onze projecten. Het resultaat daarvan presenteren deelnemers aan het eind van het project. Al onze projecten eindigen dan ook steevast in een presentatie of voorstelling voor publiek en soms met het publiek. Dat publiek bestaat uit familie en vrienden van de leerlingen en soms zijn het leerlingen uit andere groepen en leerkrachten.
We maken ééndaagse- en meerdaagse projecten en op verzoek creëren we op maat. Maar een partnerschap met een school voor een aantal jaren kan ook. In dat geval maken we in een gesprek met de school een doorlopend programma passend in het curriculum en de wensen van de school.

Voor wie

Voor leerlingen van het PO, VO èn Speciaal Onderwijs. DIS komt van meet af aan in alle uithoeken van Nederland. Zo bereiken we gemiddeld zo’n 25.000 jonge mensen per jaar.

Waarom dans voor kinderen en jongeren

Omdat leerlingen van samen dansen actief en alert worden. Door een reeks creatieve opdrachten leren jonge mensen muziek en beweging te gebruiken om er gevoel en ervaringen mee uit te drukken. Ze ontdekken de mogelijkheden van hun lijf: de kracht, de flexibiliteit en de zeggingskracht ervan. Samen, non verbaal, één dansende groep worden is een bijzondere ervaring, goed voor de sociale harmonie in de klas en op school. En in het proces ervaren ze hoe dans ontstaat, waar dans vandaan komt en welke betekenis dans en muziek in verschillende culturen hebben.

Wie maken die projecten

DIS werkt met een gevarieerd team van 15 specialisten, allemaal hoogopgeleide specialisten: (dans)docenten, choreografen die ervoor kiezen om met amateurs te werken. Tevens werkt de Stichting met een aantal danstherapeuten die bijzondere projecten met amateurs uitvoeren.