Speciaal onderwijs

Dansprojecten voor het speciaal onderwijs vragen om een speciale aanpak. Wij vinden het belangrijk dat het niveau van een leerling geen belemmering vormt voor het plezier tijdens een projectdag. De docent streeft vooral naar een prettige en ontspannen sfeer, waarbij iedere leerling zijn eigen invulling kan geven aan de dansopdrachten. Het dansstuk dat de leerlingen met elkaar maken wordt aan het eind van de dag gepresenteerd. Hierbij zijn familie en vrienden van harte welkom, mits dit voor de leerlingen hanteerbaar is en voor de school uitvoerbaar.
Wil of kan een leerling – of zelfs een hele groep – niet meedoen aan de eindpresentatie, dan is dat geen probleem. Ook zonder deelname aan de eindpresentatie kunnen de leerlingen deelnemen aan de workshops. Tijdens de voorstelling kunnen ze tussen het publiek gaan zitten en worden zo op een andere manier bij het project betrokken.


Bijna al onze dagprojecten, zowel voor het basis- als voortgezet onderwijs kunnen we geschikt maken voor uw specifieke situatie. Kijk voor een overzicht van de projecten onder de rubriek basisonderwijs, zo ook voortgezet onderwijs.

Op zoek naar een project?
Neem direct contact met ons op!

Overleg met Karin Lucassen projectcoördinator over de mogelijkheden
mobiel 06 220 792 49 of e-mail



“Ouders zien hun kind zich niet vaak op zo’n expressieve manier uiten”

Waarom dans voor speciaal onderwijs?

Op de Pionier in Duivendrecht, Amsterdam komt Dans in School al jaren. Het is een school voor speciaal onderwijs en een paar leerkrachten geven aan dat het vertrouwd voelt als de dansdocenten weer enthousiast door de school lopen.

‘Voor iedereen is het aan het begin van de dag toch altijd weer een beetje spannend’, zegt Margot van Raay, logopediste bij de Pionier, ook voor de leerkrachten. Maar naar mate de dag vordert krijgen de kinderen steeds meer zelfvertrouwen en zijn ze aan het einde van zo’n dansdag zelfs supertrots op zichzelf. Zo’n dagproject is belangrijk, juist voor deze kinderen, die op een reguliere school al lang door hun gedrag uit de les zouden zijn gezet maar nu volledig in the picture mogen staan en ook even kunnen stralen. Leerlingen stralen tijdens Dansen in de arena!

Een groot verschil met veel andere kunstaanbieders is dat de ouders aan het einde van de dag kunnen komen kijken. Dat geeft de kinderen meer zekerheid en een trots gevoel’, aldus van Raay. ‘Ouders zien hun kind zich niet vaak op zo’n expressieve manier uiten. Reacties van familie – na afloop van de eindpresentatie – lopen dan ook uiteen van ontzettend blij tot diep ontroerd’.

De dansdocenten van Dans in School komen graag op de Pionier. Want ook voor hen is het speciaal onderwijs extra spannend. ‘Hier kun je niet terugvallen op ervaring en dat maakt het bijzonder en boeiend voor ons’ zegt Suzanne van der Mark, dagcoördinator van Dans in school. ‘Nog veel meer dan in het reguliere onderwijs moet je namelijk je aanpak en ideeën voortdurend bijstellen en ontzettend goed kijken naar de groep, wat zij aankunnen en waar ze plezier aan beleven. Een enorme uitdaging die soms anders loopt dan gepland maar over het algemeen elke keer weer leidt tot iets heel moois, namelijk kinderen die stralen!