Respect in beweging

Respect in beweging

Winnaar van de People Help The People Award 2016 van Stichting Veilig Onderwijs!

Pesten is van alle tijden. Het kan ongelofelijk veel impact hebben op iemands leven.Samen met het Wellantcollege de Groenstrook ontwikkelden we een project voor middelbare scholieren dat aandacht vraagt voor dit fenomeen: Respect in Beweging.

“Dit jaar wordt er beduidend minder gepest dan in andere jaren. Ik wil niet te vroeg juichen maar het lijkt wel alsof dit project de juiste toon heeft gevonden: het beklijft bij leerlingen.”
Ger Hofmans, teamleider Wellantcollege

Respect in beweging is een danstheaterproject voor VO scholieren over pesten en over respect hebben voor elkaar. Leerlingen dansen, docenten delen ervaringen en maken foto’s met leerlingen en ouders kijken. Alle betrokkenen die van invloed zijn op een veilige leeromgeving, bouwen zo samen een gezamenlijke herinnering op. In 2016 heeft de Stichting Veilig Onderwijs dit project beloond met de People help de People Award.

Dit project zet het onderwerp op de kaart en biedt docenten een ingang om het gesprek over pesten te voeren. Het project kan tevens ingezet worden als opstart van een methode over het onderwerp pesten.

Respect in Beweging is een project dat zefstandig ingezet kan worden of naast bestaande programma’s tegen pesten.

“Leerlingen ervaren door middel van dans hoe het is om gepest te worden, om zelf te pesten of om als een meeloper domweg de andere kant op te kijken. Die fysieke beleving heeft impact op de leerlingen en slijpt als het ware de ervaring in hun systeem.”
Ireen Kurvers, choreograaf en docent van Dans in School

Hoe werkt het?

  • het project wordt in één of twee dagen uitgevoerd op de deelnemende school. Hoe meer groepen, hoe intenser en duurzamer het effect. Het aantal dansers en begeleiders hangt af van de grootte van de groepen;
  • elke groep leerlingen leert een dans op aansprekende hedendaagse muziek. Leerlingen worden uitgedaagd d.m.v. kleine opdrachten. De bewegingen zijn geïnspireerd op lichaamstaal die hoort bij respect en pesten;
  • op basis van een aantal korte teksten spelen docenten en/of leerlingen een paar korte scènes waaruit de impact van pesten blijkt; leerlingen maken foto’s van elkaar en van de middelen die gebruikt worden om te pesten. De fotoreportage fungeert als decor in de voorstelling;
  • de voorstelling wordt getoond aan een publiek van ouders en familie met de aanbeveling: pesten is van alle tijden, wees alert!
  • Respect in Beweging is een project dat zefstandig ingezet kan worden of naast bestaande programma’s tegen pesten.

Dit dansproject voor uw school?
Neem direct contact met ons op!

Overleg met projectcoördinator Karin Lucassen om de mogelijkheden door te spreken, via mobiel 06 220 792 49 of e-mail



vorig dansprojectvolgend dansproject

Dit project bestellen?
Neem direct contact met ons op

Karin Lucassen projectcoördinator,
mobiel 06 220 792 49 of e-mail


“Toen we voor het eerst gingen dansen schaamde ik me wel. Op donderdag werd ik wat meer op m’n gemak dus toen ging ik ook goed meedoen maar was stik zenuwachtig op het podium.”

“Ik vond het leuk want je kreeg door deze dagen veel contact met elkaar.”

“Ik vond het super leuk de afgelopen dagen omdat ik de klas beter heb leren kennen en de opvoering van het stuk was ook heel gaaf beter gezegd het was gewoon super!”
Leerlingen

“Complimenten!, Speciaal, Geweldig, Onverwacht, Confronterend, Ontroerend, Indrukwekkend, Spetterend, Hartverwarmend, Leerzaam, Inspirerend”

“Het overstrof mijn verwachtingen. Ik ben vroeger zelf gepest dus dit was heel mooi, emotioneel en prachtig in elkaar gezet.”

“Heel actueel. Een lastig onderwerp werd bespreekbaar gemaakt.”

“Dit zou elke school moeten doen…”

“Ik vond het indrukwekkend dat iedereen zo zijn best deed en ook een eigen stukje erin kwijt kon. De muziek was mooi en ontroerend. Dat de leraren meededen maakte het beeld compleet.”

“De uitvoering (in zeer korte tijd geoefend) overtrof alle verwachtingen!! Groot respect voor het onderwerp!! Zó actueel!’Ouders

“Chapeau voor de ‘creatives’. Een combi van scenes en dansen van leerlingen én docenten… een wereldvondst.”

“Trots dat ik mentor ben op deze school.”

“Dans in School: professioneel en vriendelijk naar leerlingen en docenten toe.”

“Het was fijn om op deze manier met de leerlingen te werken. Hier krijg ik energie van. Mijn vrouw zag mijn energie en is nu bezig dezelfde voorstelling binnen haar school te krijgen.”

“Heerlijk om tijdens een incident in de klas terug te kunnen grijpen op deze vrolijke theatervoorstelling.”

“Het was een topweek!”
Docenten