Dansprojecten voor het basisonderwijs

Met de hele school dansen, dat kan met onze een- of meerdaagse dansprojecten! Dansen en beweging brengen plezier en versterken de verbinding: de beste basis om te leren. Vanuit een gekozen thema leren de leerlingen leuke en bijzondere dansen en verdiepen zich in de achtergrond ervan. We sluiten de dansdag feestelijk af met een spetterende voorstelling voor elkaar en voor de familie en vrienden. Zo wordt het een onvergetelijke belevenis voor leerlingen, leerkrachten en ouders waar ze thuis en op school nog over na kunnen praten en genieten.

Op deze dansdagen staan alle kinderen in de hoofdrol. Onze dans docenten hebben oog en aandacht voor ieder kind en krijgen met hun enthousiasme en kunde alle klassen aan het dansen. Het gaat niet om presteren maar om het plezier van samen dansen en om het leer- en ervaringsproces van de leerlingen.

We hebben diverse dansprojecten van werelddans tot projecten die rondom een specifiek thema zijn ontwikkeld. Ook kunnen we met onze projecten aansluiten bij bijzondere gelegenheden zoals een lustrum, afscheid van een docent of directeur.

“Mijn complimenten hoe jullie alle kinderen tot dans weten te krijgen. Kinderen waarvan ik dacht: wat gaat dat worden met dansen, stonden gisteren een hoofdrol te spelen. Geweldig. Jullie organisatie is grandioos. Aan alles is gedacht. Van aanleren, dansen, tot het aan elkaar praten van de avond en de logistiek met al die kinderen, het liep als een trein. Wat ik erg leuk vond was dat ‘Nijkerk 600’ als rode draad door de voorstelling liep. “

Corlaer Daltonschool in Nijkerk

Waarom dans voor kinderen?

Dansen werkt verbindend, het prikkelt de verbeelding en daagt uit om creatief te zijn. Het is leuk, maar met goede lesdoelen erbij ook ontzettend leerzaam en belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Van samen dansen worden de leerlingen actief en alert. Door creatieve opdrachten leren ze muziek en beweging te gebruiken om er gevoel en ervaringen mee uit te drukken. Ze ontdekken de mogelijkheden van hun lijf: de kracht, de flexibiliteit en de zeggingskracht ervan. Samen, non verbaal, één dansende groep worden is een bijzondere ervaring, goed voor de sociale harmonie in de klas en op school. En in het proces ervaren ze hoe dans ontstaat, waar dans vandaan komt en welke betekenis dans en muziek in verschillende culturen hebben.

Onze projecten voor het basisonderwijs